torsdag 4 oktober 2012

Reflektion-den första kursdagen och lite till

Jaha, det var en tid sedan den första kursdagen...som var givande och gav en hel del idéer! Roligt att träffa många andra som intresserar sig för samma saker. Vi bestämde inom gruppen Dann att genast prova på Hangouts så vi hade en träff förra veckan och innan dess tittade jag på de verktyg vi valde i första omgången.
Att prova på Hangouts gav ju huvudbry. Jag blev utkastad mest hela tiden, vare sig jag försökte via min dator eller iPad. Hoppas jag fått det fixat nu... Nå det är så bra att sätta sig i liknande situationer så har man igen så mycket mer förståelse för de studerande och då tekniken strular för dem!
Jag har insett att det kan vara lite knepigt att ibland vara inne i Google+ via datorn eller iPad, det ser så olika ut så jag får väl hålla mg till den ena eller den andra :-)

3 kommentarer:

  1. Bra, att ni har aktivt satt i gång med Hangout, men synd, att du hade svårigheter! Det är precis som du säger, när man har egen erfarenhet om det ena och det andra, blir det mycket lättare att förstå också eleven (jag håller på att läsa en liten bok av John Dewey , och han säger att det inte räcker med det, att en lärare vet om det hon lär, utan att hon behöver också ha upplevt det själv). Det är just därför jag försöker att uppmana er, att aktivt experimentera med det some-verktyg ni har valt.

    Jag har nu kollat Doodle, och märker att du, Annika och Nina kunde möta med mig 16.10. klockan 9:00. Jag hoppas, att tiden också passar Denice. Om inte, så får vi möta två gånger: först ni tre och i ett annat möte jag och Denice!

    - Irmeli

    SvaraRadera
  2. Tack för boktipset! 16.10 kl. 9, prickar in datumet!

    SvaraRadera
  3. Bra!
    Så har vi en grupp fixad! Egentligen länkade jag bara till John Deweys Wikipedia sida, inte till boken. Det finns folk, som säger, att man aldrig skulle lita på Wikipedia, men jag tycker att det är ofta en bra startpunkt, då man försöker orientera sig till något nytt. Dewey är en klassiker i pedagogik, som är en av grundarna till progressiva skolan och den konstruktivistiska pedagogiken. Och eftersom idén i den här kursen är inte bara web2.0 tekniker, utan också pedagogiken, strör jag lite länkar åt pedagoger, vars idér kommer nära, även om dom inte ens levde då Internet såg dagsljuset!

    - Irmeli

    SvaraRadera